1_InvestorsSIA_pexels-photo-6919782

Nokavēju PVN deklarācijas iesniegšanu – sīkums, jeb problēma!?

Uzņēmēji, bieži neaizdomājas, kad tad viņi var tikt izslēgti no VID pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra, bieži tas nāk kā negaidīts pārsteigums. Lai tā nebūtu sniegsim ieskatu galvenajos aspektos par šo jautājumu.

Izslēgšana no PVN maksātāju personu reģistra pārsvarā notiek šādos gadījumos:

Pēc paša nodokļu maksātāja iniciatīvas, gadījumos kad:

  • nodokļa maksātājs (izņemot PVN grupu) iesniedz VID pamatotu iesniegumu par tā izslēgšanu no VID PVN maksātāju reģistra;
  • nodokļa maksātājs, kas ir valsts vai pašvaldības iestāde vai pašvaldība, iesniedz VID pamatotu iesniegumu par tās izslēgšanu no VID PVN maksātāju reģistra, kurā paziņo, ka neplāno turpmāk saņemt būvniecības pakalpojumus un veikt ar nodokli apliekamus darījumus;
  • PVN grupa iesniedz VID iesniegumu par tās izslēgšanu no VID PVN maksātāju reģistra un no PVN grupas reģistrācijas dienas ir pagājuši 12 kalendāra mēneši

Izslēgt no PVN maksātāju reģistra var arī pēc VID iniciatīvas, un tie ir visizplatītākie gadījumi:

– saskaņā ar LR likumu “Par nodokļiem un nodevām” ir apturēta reģistrēta nodokļa maksātāja saimnieciskā darbība;

– nodokļa maksātāja darbības laikā iestājas vismaz viens no šādiem apstākļiem:

  1. a) 30 dienu laikā pēc šajā likumā noteiktā nodokļa deklarācijas iesniegšanas termiņa nav iesniegta nodokļa deklarācija,
  2. b) nodokļa deklarācijā ir sniegta nepatiesa informācija,
  3. c) Valsts ieņēmumu dienesta rakstveida pieprasījumā noteiktajā termiņā nav iesniegta pieprasītā informācija (saimnieciskās darbības ieņēmumus un izdevumus apliecinoši dokumenti, grāmatvedības uzskaites dokumenti, kā arī cita informācija, kas raksturo darbības, kuras ietekmēja vai ietekmē nodokļa aprēķinu un nomaksu),
  4. d) reģistrēts nodokļa maksātājs ir sniedzis nepamatotu vai nepatiesu informāciju par materiāltehniskajām un finansiālajām iespējām veikt saimniecisko darbību;

– nodokļa maksātājs (izņemot citas dalībvalsts nodokļa maksātāju un trešās valsts vai trešās teritorijas nodokļa maksātāju) nav sasniedzams juridiskajā adresē vai deklarētās dzīvesvietas adresē vai arī šī adrese faktiski nepastāv;

 

Ja, jums nepieciešams ikdienas atbalsts pilna cikla finanšu grāmatvedības kārtošanā un konsultācijās un esat šos vai citus ar grāmatvedības jautājumiem saistītus jautājumus aizņemtības dēļ palaidis garām – Jums nepieciešama palīdzība korektā komunikācijā ar VID, un tas Jums ir svarīgi, droši sazinieties ar mums tepat mājas lapā un saņem izdevīgu piedāvājumu sadarbības uzsākšanai ar mums!

aaa_Lieldienas

Priecīgas Lieldienas!

Cienījamie klienti!

Vēlamies Jūs informēt, ka saistībā ar Lieldienu brīvdienām mūsu birojam piektdien 7.04.2023 un pirmdien 10.04.2023 ir brīvdienas! Darbā ierastaja režīmā atgriežamies ar otrdienu, 11.aprīli!

Priecīgus svētkus,

Biroja kolektīva vārdā vēl, Māris Biernis

AML_pexels-photo-210679

Klients ierodas uz tikšanos ar pavadoni – vai te ir kas nepareizs un riskants!?

Praksē bieži vien rodas dažādas situācijas, kad grāmatvedības klienti rada pastiprinātu uzmanību savu veikto darījumu izvērtēšanā un neizvērtē riskus pirms veic tos, vai rada situācijas, kas rada nepieciešamību pastiprināti tās izvērtēt, ko mēs cenšamies darīt vispirms izrunājot situāciju ar klientu un mēģinot rast risinājumu iekšienē. Kādas praksē ir šīs populārākās 10 situācijas:

  • Klients ierodas uz tikšanos grāmatveža birojā, lai skaidrotu savas saimnieciskās darbības īpatnības ar pavadoni kas iepriekš nav bijis zināms, kurš sarunas gaitā pārņem iniciatīvu un runā vairāk, kā pats klients skaidrojot klienta biznesa nianses labāk kā pats klients, sniedzot pretrunīgu informāciju par veikto darījumu būtību;
  • Klients ir veicis vienreizēju darījumu, kurš krasi atšķiras no klienta parastās saimnieciskās darbības, kas prasa nepieciešamību kļūt par AML subjektu, bet tas netiek darīts;
  • Šī vienreizēja darījuma rezultātā saņemtā atlīdzības summa desmit reižu pārsniedz tirgus vērtību normāla saimnieciskās darbības cikla ietvaros starp neatkarigiem tirgus dalībniekiem;
  • Klients saņem maksājumu no trešajām valstīm sava klienta vietā par sniegto pakalpojumu, bez pirmšķietama pamatojuma;
  • Klients saņem no sava klienta vairākus maksājumus nelielās summās īsā laikā, kas tūlīt tiek aizskaitīti tālāk trešajai pusei;
  • Klients pats aizdod savai sabiedrībai būtisku naudas aizdevumu bez pirmšķietami skaidra naudas izcelsmes avota, jo klienta vienīgie ienākumu avoti ir minimālā alga savā uzņēmumā;
  • Klients ilgstoši strādā ar ievērojamiem zaudējumiem, bet tajā pat laikā pats savam uzņēmumam aizdot ievērojamus naudas līdzekļus, kuru izcelsme nav skaidra;
  • Klientam pasūtījumu, pēc daudzgadīga līguma ir izdarījis Baltkrievijas valstij netieši pakļauts uzņēmums. Pasūtījums veikts 2021.gada nogalē. 2022.gadā klients šo pasūtījumu sankciju režīma dēļ nevar izpildīt, jo nevar nosūtīt izpildīto pasūtījumu pircējam;
  • Plaukstošs celtniecības uzņēmums par 100 000 EUR ir pasūtījis “vadības konsultācijas” Lielbritānijas rezidences uzņēmumam, bez taustāma izpildes rezultāta;
  • Samaksāts avanss Igaunijas rezidences uzņēmumam par materiālu piegādi, tos vairāk kā pusgadu fiziski nesaņemot, kura patiesā labumam guvējam un valdes loceklim pieder neliels autoserviss Ķengaragā;

Ja Jums nepieciešama preventīva konsultācija šādu vai tamlīdzīgu risku izvērtēšanā, lai Jūs neiekļūtu neparedzamā saimnieciskās dzīves situācijās, vai arī ikdienas atbalsts grāmatvedības kārtošanā, lūdzu sazinieties ar mums te pat mūsu mājas lapā un mūsu komanda steigs Jums palīgā.

1_kalnu_pareja_Izrael

Uzņēmuma pāreja – vai tiešām pastāv risks no VID un viss ir zaudēts?

Īpaši šodienas ekonomiskās krīzes apstākļos uzņēmējam nākas domāt, kā restrukturizēt savu komercdarbību, lai varētu strādāt tālāk, tiklīdz beigsies drastiskā inflācijas ieteme uz saimnieciskajiem procesiem ekonomikā un un atsāksies ekomikas augšupeja. Bieži vien uzņēmēji šādos restrukturizācijas procesos, kuri bieži vien ir veikti pat objektīvu apstākļu pēc, aizmirst par vienu ļoti svarīgu aspektu – tādu lietu kā “uzņēmuma pāreja”, neizprot to un nerēķinās sekām kādas tā var radīt.

Uzņēmumu pāreju reglamentā LR “Komerclikums” 20.pants, kurš nosaka: 

  • Ja uzņēmums vai tā patstāvīga daļa pāriet citas personas īpašumā vai lietošanā, uzņēmuma ieguvējs atbild par visām uzņēmuma vai tā patstāvīgās daļas saistībām. Tomēr par tām saistībām, kuras radušās pirms uzņēmuma vai tā patstāvīgās daļas pārejas citas personas īpašumā vai lietošanā un kuru izpildes termiņš vai nosacījums iestājies piecu gadu laikā pēc uzņēmuma pārejas, uzņēmuma nodevējs un uzņēmuma ieguvējs atbild solidāri.
  • Uzņēmuma vai tā patstāvīgas daļas pārejas gadījumā uzņēmumā vai tā daļā ietilpstošie prasījumi un citas tiesības pāriet uz uzņēmuma ieguvēju.
  • Vienošanās, kas ir pretēja šā panta noteikumiem, nav spēkā attiecībā uz trešajām personām.

Praksē uzņēmuma pāreja tiek konstatēta un to ar vien biežām, lai papildinātu valsts kasi īpaši budžeta deficīta apstākļos izmanto arī VID, nenomaksāto nodokļu piedziņai par uzņēmumu no iegūstošā uzņēmuma un tas vairums gadījumu uzņēmējiem ir nepatīkams pārsteigums, jo uzņēmēji iepriekš nav izvērtējuši to un ņēmuši vērā. Iesakām šo uztvert ļoti nopietni, jo vairums gadījumos, tas tiek aptverts tikai pēc notikušā konstatācijas no VID puses.  Praktiski uzņēmuma pāreju var konstatēt sekojošos gadījumos, ja izpildās  šāds vai tamlīdzīgs apstākļu kopums:

  • Iegūstošais uzņēmums reģistrēts tajā pašā adresē kur iepriekšējais uzņēmums;
  • Iegūstošais uzņēmums saimniecisko darbību veic tajās pašās telpās un tajā pašā nozarē kur darbojās uzņēmums;
  • Iegūstošam uzņēmumam ir tā paša īpašnieku vai to tuvu radinieku struktūra un valde;
  • Iegūstošajam uzņēmumam īpašnieku un valdes struktūra pēc kāda laika pusgads – līdz trīs gadi ir tāda pati kā iepriekšējam uzņēmumam, kas nozīmē, ka faktiski iegūstošais uzņēmums ir bijis reģistrēts uz “Mūļiem” un par to draud tiesiska atbildība;
  • Bijušais īpašnieks vai valdes loceklis pārgājis darba attiecībās ar iegūstošo uzņēmumu, pirmšķietami pat neietekmīgā amatā, kurš nepieņem nekādus lēmumus;
  • Iegūstošais uzņēmums ir saglabājis to pašu identitāti, tajā skaitā mājas lapu, preču zīmi – pat slēdzot par to nomas līgumu un publikācijas publiskajā telpā, ko veica iepriekšējais uzņēmums;
  • Vairums darba ņēmēju ir pārgājuši uz iegūstošo uzņēmumu;
  • Iegūstošais uzņēmums sadarbojas ar tiem pašiem vai vismaz lielā daļā tiem pašiem pircējiem un preču piegādātājiem;
  • Iegūstošais uzņēmums īsi pēc darbības uzsākšanas nopērk daļu aktīvu – arī par tirgus cenām, tajā skaitā preču noliktavas atlikumus no iepriekšējā uzņēmuma;
  • Pēkšņi parādošies šķīrējtiesas spriedumi dažādu augstāk minēto šo apstākļi attaisnošanai par labu iegūstošajam uzņēmumam;

Ja Jums nepieciešama konsultācija par šāda veida jautājumiem objektīvā risku izvērtējumā, vai arī palīdzība ikdienas grāmatvedības jautājumu kārtošanā, lūdzu piesakieties mūsu mājas lapā un saņemsiet izdevīgu sadarbības piedāvājumu no mūsu grāmatvežu komandas.

pexels-photo-11627467

Degvielas izlietojuma uzskaite uzņēmuma elektroauto no nodokļu aspektiem –

Mūsdienās arvien populārāki, bet nebūt ne saimnieciski izdevīgākie un ne lētākie gan iegādē, gan pie augošām elektrības cenām arī uzturēšānā ne tie lētākiem, bet “zaļajam kursam” par labu kļūst elektro auto. Uzņēmēji jautā – kā ar viņu degvielas, jeb elektrības izlietojuma uzskaiti!? Vai līdzīgi kā ar fosilo degvielu!? Diemžēl – jā!

Atbilstoši Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā (UIN likums) noteiktajam uzņēmējam ir pienākums uzskaitīt, lai tā transportlīdzekļa degvielas izdevumi par faktiski nobraukto kilometru skaitu katrā mēnesī saskaņā ar transportlīdzeklim noteikto degvielas patēriņa normu uz 100 kilometriem patēriņu nepārsniedz izgatavotājrūpnīcas norādīto pilsētas cikla degvielas patēriņa normu vairāk kā par 20%.

Vēršam lielu uzmanību, ka minētajā normā iekļautais nosacījums “pilsētas cikla degvielas patēriņa norma” ir balstīts uz to, lai dotu iespēju vērtēt augstāko no patēriņa rādītājiem, kāds noteikts automobiļiem ar degvielas patēriņu no ražotājiem.

Ņemot vērā elektromobiļu specifiku, kas būtiski atšķiras no automašīnām, kuras izmanto fosilo degvielu, pretēji automobiļiem ar degvielas patēriņu, elektromobilis ar sertifikātā norādīto patēriņa normu pilsētas režīmā var nobraukt vairāk kilometrus, nekā veicot braucienus parastā režīmā ārpus tās.

Ņemot vērā minēto, kā arī, lai nodrošinātu, ka arī elektromobiļu elektrības patēriņam uzņēmumu ienākuma nodokļa piemērošanai tiktu ievēroti līdzvērtīgi kritēriji, piemērojot UIN likuma 8.panta 5.daļas 5.punktu,  var ņemt vērā augstāko no ražotāja noteiktajiem elektrības patēriņa rādītājiem vai kādus no publiski pieejamā vidējā patēriņa rādītājiem, vai, piemēram, kādu no publiski veikta testa rādītājiem.

Turklāt, ja uzņēmums valsts budžetā maksā uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli (UVTN), tad nav jāveic detalizēta elektroenerģijas uzskaite (piemēram, ar ceļazīmēm vai maršruta lapām), lai pamatotu elektroenerģijas izmantošanu saimnieciskās darbības nodrošināšanai.

Šādā gadījumā uzņēmējam, kurš valsts budžetā maksā UVTN, grāmatvedības organizācijas dokumentos jāparedz kārtība, kādā dokumentē un uzskaita transportlīdzekļu izmantošanas izdevumus, tostarp jānosaka iekšējo attaisnojuma dokumentu un reģistru noformēšanas kārtība, kādā tiks uzskaitīts faktiski nobrauktais kilometru skaits, pamatojoties uz transportlīdzekļa odometra rādījumiem mēneša sākumā un beigās, un kuros tiks noteikts elektroenerģijas patēriņš. Dokumentējot transportlīdzekļa izmantošanu, jānorāda informācija par elektroenerģijas patēriņu tādējādi, lai elektroenerģijas patēriņa apliecinošie dokumenti tiktu identificēti ar konkrētu transportlīdzekli, kas elektroenerģiju patērē.

Savukārt, ja uzņēmums par attiecīgo transportlīdzekli UVTN nemaksā, tad, lai pamatotu transportlīdzekļa izmantošanu saimnieciskās darbības vajadzībām, ir jāveic detalizēta elektroenerģijas uzskaite (piemēram, ar ceļazīmēm vai maršruta lapām) grāmatvedības organizācijas dokumentos noteiktajā kārtībā.

Attiecībā uz PVN priekšnodokļa atskaitīšanu par elektromobiļa uzlādei izlietoto elektroenerģiju, neatkarīgi no vieglā transportlīdzekļa degvielas veida (tostarp elektroenerģijas), šiem izdevumiem piemērojami Pievienotās vērtības nodokļa likuma (PVN likums) 100.pantā noteiktie priekšnodokļa atskaitīšanas ierobežojumi. Piemēram, ja par iegādātu, nomātu vai importētu vieglo pasažieru automašīnu, kuras sēdvietu skaits, neskaitot vadītāja vietu, nepārsniedz astoņas sēdvietas, tika atskaitīts priekšnodoklis 50% apmērā saskaņā ar PVN likuma 100.panta 2.daļā noteikto, tad arī par elektroenerģijas iegādi šādas automašīnas uzlādei priekšnodoklis atskaitāms 50% apmērā. Kas faktiski nozīmē, ka elektro auto pret automašīnu, kura izmanto fosilo degvielu, ikdienas uzturēšanas izdevumu uzskaitē un nodokļu piemērošanā, nav nekādu priekšrocību.

Ja Jums nepieciešams padoms šajos jautājumos, vai jebkura veida grāmatvedības uzskaites kārtošana ikdienā, sazinieties ar mums šeit, mūsu mājas lapā un mūsu komanda steigs Jums palīgā, piedāvājot izdevīgus sadarbības nosacījumus.

 

InvestorsSIA_pexels-photo-6368835

Gada pārskata sagatavošana nav aiz kalniem, jeb trīs svarīgākās lietas par ko nevajadzētu aizmirst!

Godātie uzņēmēji,

Strauji, tuvojas gada  nogale, kas nozīmē – arī gada pārskata sagatavošana nav aiz kalniem! Šogad, šis periods iezīmējas ar ļoti straujas inflācijas un ekonomisko procesu nenoteiktības  ietekmi uz finanšu pārskatiem, ko šajos mainīgajos biznesa vides apstākļos nedrīkst neņemt vērā, jo Jūsu vadītajai sabiedrībai var rasties akūta nepieciešamība, piemēram, pēc papildus finansējuma piesaistes, vai kāda ekonomiskās krīzes pārvarēšanai pieejamā atbalsta instrumenta saņemšanas, kam visam par pamatu ir uzreiz pieejami aktuāli un korekti grāmatvedības dati, tāpēc vēršam uzmanību un aicinām:

  • Izmantot likumā noteiktos bilances posteņu inventarizācijas termiņus , ko var veikt jau trīs mēnešus pirms gada pārskata beigām. Sagatavojot gada pārskatu, svarīgi ir detalizēti un korekti veikt bilances posteņu inventarizāciju, lai pārliecinātos par ilgtermiņa ieguldījumu novērtējumu, to patiesajās vērtībās un apgrozāmo līdzekļu atgūšanas iespējām, īpašu vērību pievēršot debitoru maksājumu termiņu ievērošanai, jo no debitoru savlaicīgiem norēķiniem paredzētajos termiņos ir tieši atkarīga Jūsu uzņēmuma biznesa “asinsrite”;
  • Vadoties no ekonomisko resursu straujo cenu pieaugumu tempiem, lai nezaudētu kontroli par to ietekmi uz uzņēmuma saimniecisko darbību, iesakām ieviest uzņēmuma iekšējo budžeta, jeb finanšu kontroles sistēmu;
  • Negaidot gada beigas, vai pat gada pārskata iesniegšanas gala termiņu, aicinām izvērtēt situāciju kādā ir Jūsu uzņēmuma grāmatvedības reģistri, vai tie tiek kārtoti savlaicīgi un tekoši vai Jūsu komandā ir kolēģis, kurš savlaicīgi sagatavos uzņēmuma gada pārskatu;

Ja pēc sajūtām saprotat, ka neesat “komforta zonā” ar sava uzņēmuma grāmatvedības jautājumiem un  Jums nepieciešama palīdzība jebkura veida grāmatvedības jautājumu sakārtošanā Jūsu uzņēmumā, droši sazinieties ar mums mūsu mājas lapā un saņemiet izdevīgu piedāvājumu sadarbības uzsākšanai.

Atcerieties, ka tieši Jūs esat atbildīgi par grāmatvedības procesa organizēšanu uzņēmumā!

job-3338103_960_720

Te ir Darbs!

Saistībā ar uzņēmuma darba apjoma palielināšos, aicinām pievienoties mūsu kolektīvam bilancspējīgu grāmatvedi.

Mūsu prasības:
Augstākā vai vidējā speciālā izglītība specialitātē;
Zināšanas grāmatvedības un nodokļu likumdošanā;
Labas datorzināšanas (MS Office, grāmatvedības programmas);
Vismaz 3 gadu pieredze bilancspējīga grāmatveža amatā;
Precizitāte darbu izpildē, centīgums un augsta atbildības sajūta;
Vēlme augt un attīstīties kopā ar uzņēmumu;

Angļu valodas zināšanas vismaz labā sarunvalodas līmenī un laba grāmatvedības programmas Tildes Jumis pārzināšana;
Ja, Jūs pārziniet gan grāmatvedības programmu Tildes Jumis, gan Horizon, to uzskatīsim par priekšrocību;

Tavi pienākumi būs:
Pilna finanšu grāmatvedības cikla veikšana vairākiem maziem un vidējiem uzņēmumiem vienlaicīgi, (kvalitatīva grāmatvedības uzskaite atbilstoši likumdošanas un normatīvo aktu prasībām);
Ikmēneša grāmatvedības atskaišu un finanšu pārskatu sagatavošana un iesniegšana valsts institūcijām;
Gada pārskatu sastādīšana klientiem;
Apkalpošanā uzticēto klientu uzņēmumu darbības rādītāju analizēšana, konsultēšana finanšu jautājumos;
Kontaktēšanās ar apkalpojamo klientu uzņēmumu vadītājiem un darbiniekiem.

Mēs piedāvājam:
Intensīvu un dinamisku darbu stabilā un perspektīvā uzņēmumā;
Kvalifikācijai atbilstošu, konkurētspējīgu atalgojumu no 2150 EUR  pirms nodokļu nomaksas;

Medicīnisko apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām;
Draudzīgu un atsaucīgu darba kolektīvu;
Interesantus korporatīvos pasākumus ar kolēģiem;
Motivējošu papildus labumu sistēmu;
Iespēju paplašināt profesionālās zināšanas, profesionāli augt līdz ar uzņēmumu.

Gaidīsim Jūsu pieteikumu un CV ar norādi „grāmatvede/-is” uz e-pastu [email protected]  līdz 15.11.2022. Sazināsimies ar kandidātiem, kuri tiks virzīti uz 2. Atlases kārtu – darba interviju un praktisko zināšanu pārbaudi.

InvestorsSIA_kalkulacija

Vai grāmatvedība ārpakalpojumā dārgs pakalpojums!?

Vadoties no ikdienas prakses, bieži maldīgi pastāv uzskats, ka grāmatvedības pakalpojumu sniedzēja pakalpojumi ir ļoti dārgi. Lai kliedētu šo uzskatu, mēs vēlamies sniegt ieskatu par principiem, kā mēs vienojamies par pakalpojumu sniegšanas izcenojumiem ar katru klientu situāciju izvērtējot indivuduāli, tādējādi rodot makslimālu atdevi un efektīvu sadarbību starp pusēm. Mūsu pakalpojumu tarifs sastāv no trim pamatpozīcijām:

  • Fiksētās mēneša summas, kas sevī ietvet visu nepieciešamo komunikāciju ar VID, atskaišu iesniegšanu un ikdienai nepieciešamās konsultācijas;
  • Maksu par darba algu aprēķiniem, atkarībā no nodarbināto skaita;
  • Maksu par grāmatojumu veikšanu atkarībā no grāmatvedības operāciju skaita

Ja Jums nepieciešams ikdienas atbalsts grāmatvedības kārtošanā, lūdzu sazinieties ar mums te pat mūsu mājas lapā un mūsu komanda steigs Jums palīgā.